Recicla bé, estalvia més

CAT | ES


El Parc Natural dels Ports reforça la protecció del Faig Pare, un dels arbres monumentals més emblemàtics de les Terres de l’Ebre

El Parc Natural dels Ports ha reforçat la protecció del Faig Pare, a la Sénia, amb una nova tanca i un plafó informatiu per preservar-lo i conscienciar els visitants. L’actuació respon a la caiguda d’una branca l’any passat i forma part del programa de seguiment dels arbres monumentals de Catalunya.

Etiquetes   natura, la senia, parc natural ports, arbre monumental, faig pare

Publicat el4/11/2025

El Parc Natural dels Ports reforça la protecció del Faig Pare, un dels arbres monumentals més emblemàtics de les Terres de l’Ebre | EbreActiu.cat, revista digital d’oci actiu | Terres de l’Ebre ...Reforçada la protecció del Faig Pare al Parc Natural dels Ports


El Parc Natural dels Ports ha incrementat les mesures de protecció del Faig Pare, situat a la finca de la Vallcanera–el Retaule, al terme municipal de la Sénia. En coordinació amb els propietaris de la finca, s’ha instal·lat una nova tanca de protecció i un plafó informatiu per conscienciar els visitants sobre la importància de preservar aquest exemplar únic, declarat arbre monumental l’any 1992.

L’actuació respon a la caiguda d’una de les branques principals l’any passat, probablement a causa de la pèrdua de vitalitat d’algunes de les seves arrels, afectades per l’erosió i el pas continu de visitants. Tècnics del Parc, conjuntament amb Forestal Catalana, els propietaris i l’empresa especialitzada Doctor Árbol, van dur a terme una diagnosi de l’estat de l’arbre abans de decidir la millor intervenció.

La tanca pretén evitar trepitjades sobre les arrels i conductes poc respectuoses, com enfilar-se a les branques, que podrien comprometre la seva conservació. A més, s’ha decidit deixar la branca caiguda al costat de l’arbre, com a mostra de la seva fragilitat i com a element que contribueix a la biodiversitat del bosc, ja que la fusta morta crea microhàbitats valuosos per a nombroses espècies.

Amb uns 300 anys d’edat, el Faig Pare és un dels 17 arbres monumentals visitables del Parc Natural dels Ports. La seva singularitat rau en les arrels sinuoses i visibles sobre el talús, així com en les cavitats, molses i fongs que testimonien el seu procés natural d’envelliment.

A nivell de país, Catalunya compta actualment amb 297 arbres monumentals i tres arbredes protegides. El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, juntament amb el CREAF, impulsa un programa de seguiment per analitzar la salut d’aquests exemplars i establir un sistema d’alerta ràpida davant possibles amenaces. Enguany s’ha iniciat la segona fase del projecte, que preveu una revisió anual de tots els arbres monumentals amb la participació del personal dels espais naturals protegits i del Cos d’Agents Rurals.


Per: Redacció

Foto: Cedida


107 impressions d'aquesta pàgina (des de 17/3/2025) 107

comparteix-ho