Montsport, via verda, lloguer de bicicletes, activitats multiaventura i barranquisme
Anavegar. Acadèmia nàutica, xàrter i lloguer d´embarcions al Port Esportiu de Benicarló

Un ferrobus a l'antiga estació de Bot donarà servei de bar a la Via Verda

Un acord entre l’Ajuntament de Bot i l’empresa Iber Natural Project de Móra d’Ebre ha fet possible que s’hagi instal.lat a l’antiga estació de la Via Verda de la població terraltina un ferrobús semblant als que un dia van recórrer la línia de la Vall de Zafán.

Publicat el19/11/2015

Un ferrobus a l’antiga estació de Bot donarà servei de bar a la Via Verda | EbreActiu.cat, revista digital per a la gent activaUn acord entre l'Ajuntament de Bot i l'empresa Iber Natural Project de Móra d'Ebre ha fet possible que s'hagi instal.lat a l'antiga estació de la Via Verda de la població terraltina un ferrobús semblant als que un dia van recórrer la línia de la Vall de Zafán.

La màquina, comprada a Adif i propietat de l'empresa morenca, brinda l'oportunitat de dotar aquest corredor de memòria que és avui la Via Verda, d'un element històric per fer pedagogia, crear activitat econòmica i millorar el servei als usuaris.

Josep Maria Escoda, gerent de l'empresa Iber Natural Project i membre de l'Associació d'Amics del Ferrocarril de Móra la Nova, va veure una ocasió històrica quan el Ministeri de Foment va treure a subhasta tres ferrobúsos semblants als que un dia van recórrer la línia de la Vall de Zafán i que Adif tenia guardades en un magatzem.

Els ferrobúsos, robustos i espartans, estaven pensats per substituir la tracció a vapor en línies amb poc trànsit, com la Vall de Zafán. Van anar desapareixent de la circulació als anys setanta, però aquests tres adquirits per Escoda, encara van prestar servei fa una dècada, transportant a treballadors durant la construcció de la línia d'Alta Velocitat Madrid-Llevant.

Des de la seva inauguració fins a la seva clausura (1942-1973), la línia de la Val de Zafán va funcionar amb trens de vapor i algun de gasoil. Mai no hi va haver catenària. Hi havia dos trens al matí: l'”Autovia”, de Tortosa a Saragossa; i el “Ligero”, entre Alcanyís i Tortosa. I tots dos feien el recorregut invers a la tarda. També hi havia un “Correu”, que sortia de la Puebla de Híjar, alguns mercaderies, i a l'estiu, el popular “Ferrobús”, que empalmava amb la línia de València i permetia arribar fins a la platja, a Vinaròs o Benicarló.

Tot i la curta durada del servei, “el Sarmenter” o “el Sarmentero” (com molta gent coneixia el tren, pel paisatge de vinyes que travessava) va crear estrets vincles comercials i personals entre el Baix Aragó i el tram de l'Ebre català.

L'any 2000, el tram de la Terra Alta de l'antiga línia de la Vall de Zafán va ser adaptat com a via verda. L'itinerari, que es pot fer a peu o amb bicicleta, és avui el principal actiu turístic de la comarca i ha fomentat la creació de set empreses de servei als usuaris.

La Via Verda rep uns 42.000 visitants anuals, dels quals la majoria són per cap de setmana, Setmana Santa i els mesos de l'estiu.

Bot és un dels municipis de la Via Verda que més partit ha tret al flux de cicloturistes, donada la proximitat de l'estació de tren al casc urbà. Des del 2013, l'estació i els seus set edificis són propietat de l'Ajuntament i amb aquesta iniciativa vol donar un nou impuls a l'espai (de 29.000 m2), rehabilitant els antics edificis i destinant-los a equipaments i serveis de la Via Verda.

La proposta és adaptar aquest ferrobús com a servei de bar / punt d'informació, per tal de divulgar altres atractius de Bot i de la comarca –espais històrics i naturals, festes, trekking i BTT, etc.- que poden passar inadvertits als cicloturistes. A l'actualitat no hi ha cap punt d'informació turística al municipi, i el servei es presta des del propi Ajuntament. El municipi recupera d'aquesta manera un espai emblemàtic per a gaudi dels veïns.

El ferrobús es troba en bon estat interior i exterior. Es vol mantenir l'aspecte original a fora, pintant-lo amb colors corporatius i indicant el seu nou ús. A dins es mantindrà la cabina del conductor, es retiraran seients destinats al passatge i s'ocuparà segons les necessitats. Fa 13 metres de longitud per 3 d'amplada, i disposan d'un espai interior suficient (estava configurats per transportar a 54 persones) que, un cop transformat, pot acollir activitat de diferent tipus.

Segons apunta l'empresa promotora, la previsió seria posar en marxa el servei en un termini aproximat de dos mesos.

Un ferrobus a l’antiga estació de Bot donarà servei de bar a la Via Verda | EbreActiu.cat, revista digital per a la gent activa

Un ferrobus a l’antiga estació de Bot donarà servei de bar a la Via Verda | EbreActiu.cat, revista digital per a la gent activa